Autolekar Sp. z o. o. 26-600 Radom, ul. Warszawska 35

Biuro Obsługi Klienta
tel: 534 444 456
tel: 48 366 96 40

KONTAKT

Ustawianie zbieżności kół w 3D

W Autolekar oferujemy usługę laserowego ustawienia zbieżności kół w 3D. Technologia ta zapewnia maksymalną precyzję oraz szybkość wykonania usługi.

Poprawne ustawienie geometrii zawieszenia, zwanej popularnie „zbieżnością kół”, jest fundamentalne z punktu widzenia bezpiecznego poruszania się samochodem. Ma ona wpływ na właściwości jezdne pojazdu oraz zużycie eksploatacyjne opon, elementów układu zawieszenia i kierowniczego. Pojęcie „zbieżności kół” jest jednak mylne, ponieważ zbieżność to tylko jeden z podstawowych parametrów, jakie bierzemy pod uwagę w kontekście geometrii zawieszenia. Możliwości ich regulacji różnią się w zależności od marki i modelu, dlatego kluczowe jest doświadczenie mechanika oraz sprzęt, jakiego używa. W Autolekar realizujemy usługę ustawienia geometrii za pomocą najnowocześniejszej technologii laserowej 3D.

Czym jest zbieżność kół i dlaczego należy ją kontrolować?

Zbieżność kół to mówiąc najprościej położenie kół osi przedniej lub tylnej względem siebie. Koła mogą być ustawione zbieżnie, rozbieżnie lub równolegle. Zbieżne są wtedy, gdy ustawione są „do siebie”, natomiast rozbieżne „od siebie”. Producenci samochodów ustalają najlepsze dla danego pojazdu ustawienie kół, które zmienia się wraz ze zużyciem elementów układu kierowniczego czy zawieszenia. Wtedy wymagana jest ich wymiana i ponowna regulacja geometrii.

Koszt ustawienia zbieżności w Autolekar wynosi 60 złotych netto/za oś.

Jakie są objawy nieprawidłowo ustawionej geometrii zawieszenia?

Niewłaściwie ustawiona geometria zawieszenia daje wiele charakterystycznych objawów. Spośród nich należy wyszczególnić: ściąganie pojazdu na boki, niespokojne zachowanie w zakrętach, nierównomierne zużycie opon. Możliwe jest także podwyższone zużycie paliwa, z uwagi na zwiększone opory toczenia kół. Parametry, jakie bierze się pod uwagę podczas weryfikacji geometrii zawieszenia to: zbieżność kół, kąt pochylenia koła, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. W najnowszych samochodach rzadkością jest możliwość regulacji wszystkich tych kątów. Nie oznacza to jednak, że nie da się ich zmierzyć i wyciągnąć odpowiednich wniosków, co też czynią specjaliści Autolekar.

Co oznaczają poszczególne parametry regulacyjne?

Koła są zbieżne wtedy, gdy patrząc na samochód z góry, są skierowane do siebie, a rozbieżne – gdy są skierowane od siebie. Kąt pochylenia koła oznacza z kolei pochylenie pionowe koła względem podłoża. Kąt ten będzie „pozytywny”, gdy patrząc na wprost samochodu koło przedniej osi będzie wychylone „u góry”, a negatywny, gdy jego dolna krawędź będzie wystawać „u dołu”. Kąty dotyczące osi zwrotnicy we współczesnych samochodach nie są regulowane, ale nierzadko współzależą np. od kąta pochylenia koła.

Chociaż trudno zobrazować „na papierze” czym właściwie jest kąt lub wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, każdy kierowca na własnej skórze nie raz przekonał się o ich wpływie na zachowanie układu kierowniczego. Od poprawnego ustawienia kąta pochylenia sworznia zwrotnicy (zawsze powinien być dodatni) zależy to, czy koła po skręcie samoczynnie wrócą do pozycji „zero”. Jeśli ten parametr ustawiony jest poprawnie, tak właśnie się dzieje.

Tolerancje regulacyjne dla poszczególnych parametrów w danym samochodzie każdorazowo ustala jego producent. Te informacje powinny być zapisane w bazie danych maszyny do ustawiania zbieżności kół, razem z innymi wskazówkami dotyczącymi np. konieczności stosowania dodatkowego obciążenia.

Postaw na jakość ustawienia zbieżności w Autolekar!

© Copyright 2018 Wszelkie prawa zastrzeżone.
Autolekar facebook